کاهش مداوم فروش تبلتها، اپل با سهم 40 درصد، پیشتاز است
بر اساس دادههای جدید منتشر شده توسط Canalys، فروش تبلتها در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، ۱۰ درصد کاهش یافته است. در کل سال، ۱۳۵.۳ میلیون تبلت به فروش رفت. همانطور که انتظار میرفت، اپل همچنان با سهم حیرتانگیز ۴۰ درصدی از بازار و فروش ۵۴ میلیون دستگاه، پیشتاز است.
سهم بازار اپل تقریباً نسبت به سال ۲۰۲۲ که ۴۰.۴ درصد بود، بدون تغییر باقی ماند. این وضعیت برای سامسونگ، که در رتبه دوم قرار دارد نیز مشابه است. سهم بازار این شرکت با فروش ۲۵.۶ میلیون دستگاه در سال گذشته، ۱۹ درصد است که در مقایسه با ۱۹.۳ درصد سال قبل، تغییر چندانی نداشته است.
در جایگاه سوم، لنوو با ۹.۳ میلیون فروش و تصاحب ۶.۹ درصد از سهم بازار قرار دارد که نسبت به ۷.۷ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. پس از آن، هواوی با ۸.۳ میلیون دستگاه فروخته شده و سهم ۶.۱ درصدی بازار قرار دارد و آمازون نیز با فروش ۷.۷ میلیون دستگاه به سهم ۵.۸ درصدی دست یافته است.
افت سهم بازار آمازون در این میان، چشمگیرتر است. این شرکت در سال ۲۰۲۲ سهم ۹.۱ درصدی داشت، در حالی که هواوی تنها برند در جمع ۵ برند برتر بود که شاهد رشد بود. سهم بازار این شرکت در سال ۲۰۲۲ تنها ۴.۲ درصد بود.
در سه ماههی چهارم سال ۲۰۲۳، هواوی جایگاه سوم را از لنوو ربود، در غیر این صورت، جایگاه سایر رقبا تغییری نکرده است. اپل از اکتبر تا دسامبر ۱۴.۸ میلیون دستگاه فروخت و سهم ۳۹.۲ درصدی از بازار را به خود اختصاص داد و پس از آن سامسونگ با فروش ۶.۸ میلیون دستگاه و کسب ۱۸ درصد از سهم بازار قرار گرفت. هواوی ۲.۸ میلیون واحد و لنوو ۲.۶ میلیون واحد فروختند و آمازون نیز با ۲ میلیون دستگاه، جمع ۵ شرکت برتر را کامل کرد.
در مقایسه با سه ماههی چهارم ۲۰۲۲، تنها هواوی و لنوو شاهد رشد فروش بودند. رشد فروش هواوی خیرهکننده و معادل ۹۵.۴ درصد بود و لنوو نیز ۱۴.۹ درصد افزایش را تجربه کرد. فروش اپل ۲۴ درصد، سامسونگ ۱۰ درصد و آمازون ۴۳.۹ درصد کاهش یافت. کل بازار تبلت در سه ماههی چهارم، با افت ۱۱ درصدی به ۳۷.۸ میلیون واحد رسید.
به گفتهی تحلیلگران Canalys، چین و هند با تحریک تقاضا، به مقابله با «رکود غالب» در سایر نقاط جهان کمک کردهاند. نکتهی جالب اینجاست که تحلیلگران انتظار دارند بازار تبلت در سال جاری به دلیل «سطح موجودی سالمتر و حوزهی گستردهتری برای استقرارهای دولتی و تجاری» بهبود یابد. علاوه بر این، امسال شاهد «تمرکز بیشتر» بر تبلتهای تاشو خواهیم بود، هرچند با توجه به قیمتهای بالای آنها، تعداد محمولهها چندان زیاد نخواهد بود.
علیرغم افت فروش تبلت ها، خبرهای جالبی هم وجود دارد که پوکو، غول تولیدکننده گوشیهای هوشمند، به دنبال ورود به بازار تبلتها است. این شرکت قصد دارد تبلتی ارزانقیمت با سختافزاری قوی را روانه بازار کند که میتواند رقیبی جدی برای سایر برندها باشد.